top of page

قسمت صفر: مقدمه

اپیزود صفر-معرفی چیزکست





سلام

به قسمت صفرم پادکست چیزکست خوش اومدید

قبل از اینکه بخوایم ما اپیزود یک رو برای شما آماده کنیم گفتم که یکم توضیح بدم درمورد اینکه اصن این پادکست قراره چی باشه در مورد چی صحبت بکنیم و موضوع اصلیش چیه. سعی می‌کنم خیلی کوتاه نگه‌ش دارم که به عنوان مقدمه وقت شما را هم خیلی نگیریم. عرضم به خدمت شما که ایده چیزکست اینه که ما بیایم تاریخ چیزها رو برای شما بگیم و چیز که می‌گیم منظورمون هر وسیله و شیئی که در طول روز ما استفاده می‌کنیم ازش. و حالا شاید در طول روز هم استفاده نکنیم ولی در طول زندگی‌مون استفاده می کنیم ازش و هیچ وقت ته ذهن‌مون با خودمون فکر نکردیم که ریشه‌ی این می‌تونه از کجا باشه، از کجا اومده باشه چه سیر تحولی را طی کرده باشه تا اینکه رسیده باشد دست ما و چه داستانی پشت خودش داره به طور خلاصه.

در وهله اول شاید این قضیه خیلی یه چیز ساده‌ای باشه که اوکی یه چیز تاریخیه و با یه دید تاریخی به قضیه نگاه می‌کنیم که این وسیله فلان جا اختراع شده و زمانی را طی کرده و این سیر تحول گذرانده تا رسید به دست ما. ساده اگر نگاه کنیم بله داستان همینه ولی بیشتر از یک داستان‌گویی، ما برنامه‌مون اینه که پادکست رو ببریم سمت اینکه با بررسی نقش اون چیز تو تاریخ بشریت، هم تاریخو بررسی کنیم هم تحولات تاریخی را ببینیم با کمک اون در واقع تحولات تاریخی که اون چیزها تو شون نقش داشته‌اند و علاوه بر تحولات تاریخی، تحولات فرهنگی رو ببینیم تاثیرات فرهنگی که روی اون چیز گذاشته شده و تاثیرات فرهنگی که اون چیز رو بقیه‌ی فرهنگ ها گذاشته همه اینها با هم بررسی کنیم تا اینکه یه ذره بهمون خوش بگذره و کنجکاوی‌هامون برطرف بشه.

حالا چرا ما می‌ریم سراغ چیزها؟ چرا اصلا نگاه نمی‌کنیم که تاریخ بشر به چه شکل بوده و سیستم‌های سیاسی، اقتصادی و همه چیزهای دیگه رو بررسی نمی‌کنیم؟

داستان اینجوریه که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاریخ همین چیز‌ها هستند. که ما اصلا بهشون توجه نمی‌کنیم بارزترین نمونه‌اش که شاید به گوش خود شما آشنا بیاد چاییه که با بوجود اومدن تی پارتی تو آمریکا و در پایان استقلال آمریکا تاثیر خیلی زیادی توی تاریخ دنیا گذاشته که داستان کامل ش رو هم علی بندری عزیز توی پادکست بی‌پلاس توضیح داد که می تونید گوش بدید و لذت ببرید. پس سعی ما اینه که این اجسامی که، این شیء هایی که می‌بینیم رو به طور کلی بهشون نگاه نکنیم و بریم از ریشه هاشون در شون بیاریم از زیر خاک بکشیم‌شون بیرون و از دید اون‌ها تاریخ جهان، تحولات فرهنگی، حتی تحولات جغرافیایی رو نگاه کنیم تا برسیم به شرایطی که در امروز دارن و اگر بتونیم شرایط آینده‌شون و تاثیر شون در آینده‌مون رو پیش بینی کنیم.

من امیدوارم که خیلی حرف نزده باشم و تونسته باشم به طور کامل معرفی کنم براتون این برنامه رو. امیدوارم که اگر دوست داشتید این پادکست رو و موضوعش براتون جالب بود به بقیه دوستاتون هم معرفی کنید چون که موضوعی که ما داریم کار می‌کنیم یک موضوع بین موضوعیه و صرفا نمی‌شه گفتش که پادکست تاریخی یا پادکست فرهنگیه یا چیز دیگه‌ایه. بنابراین امیدواریم که برای همه جالب باشه، همه دوستش داشته باشن و به همدیگه معرفیش کنن.

یه خواهش کوچیک دیگه‌ای هم که ازتون دارم اینه که پادکست‌ها رو نه صرفا پادکست ما رو، بقیه پادکست‌ها رو هم از روی اپلیکیشن‌های پاد گیر گوش بدید. با این کارتون هم خودتون تجربه خوبی دارید و کلی امکانات مختلف بر اتون وجود داره هم اینکه ما پادکست‌سازها آمار بهتر ی داریم از شنونده‌هامون و می‌تونیم تو کارا‌مون پیشرفت بهتری داشته باشیم. توضیحات من در مورد پادکست همین جا تموم می‌شه و امیدوارم که دوست داشته باشید چیزی که می شنوید رو.


bottom of page